Selamat Datang ke Sistem Aduan Senggaraan Infrastruktur SUK (e-Selenggara)
  LAMAN UTAMA     PANDUAN PENGGUNA     HUBUNGI KAMI  
   
 

Hanya Kakitangan Kerajaan Negeri Pahang sahaja dibenarkan untuk membuat aduan kerosakan bangunan kerajaan dan aduan kerosakan telefon SUK Pahang secara online. Manakala aduan kerosakan rumah kerajaan secara online boleh dilakukan oleh penghuni kuarters kerajaan Negeri Pahang di bawah seliaan Pejabat Setiausaha Kerajaan Pahang sahaja.

Cara membuat Aduan Online bagi Kerosakan Bangunan Kerajaan Pahang:
1. Klik pautan Aduan Kerosakan Online > Bangunan Kerajaan pada Menu Utama di Laman Utama yang telah disediakan.
2. Masukkan No. Kad Pengenalan dengan betul.
3. Sekiranya No. Kad Pengenalan pengguna direkod di Sistem e-Profil, maklumat pengguna akan dipaparkan.
4. Masukkan maklumat aduan di ruangan yang telah disediakan:
    (a) Nama
    (b) Jawatan
    (c) Bahagian
    (d) No. Telefon
    (e) Emel
    (f) Keterangan Aduan
    (g) Lampiran
    Ruangan yang bertanda (*) adalah wajib diisi.
5. Klik butang Hantar.

Cara membuat Aduan Online bagi Kerosakan Rumah Kerajaan Pahang:
1. Klik pautan Aduan Kerosakan Online > Rumah Kerajaan pada Menu Utama di Laman Utama yang telah disediakan.
2. Masukkan No. Kad Pengenalan Penghuni Kuarters dengan betul.
3. Sekiranya No. Kad Pengenalan pengguna direkod di Sistem e-Kuarters PSUK, maklumat pengguna akan dipaparkan.
4. Masukkan maklumat aduan di ruangan yang telah disediakan:
    (a) Kelas
    (b) Jenis Kuarters
    (c) Alamat Kuarters
    (d) Nama Penghuni
    (e) Jawatan
    (f) Jabatan
    (g) No Telefon
    (h) Emel
    (i) Laporan Kerosakan
    (j) Lampiran
5. Klik jika pengadu dan penghuni adalah orang yang berbeza. Pengadu perlu memasukkan maklumat tambahan berikut:
    (a) No. K/P
    (b) Nama
    (c) Jabatan
    (d) No. Telefon
    (e) Emel
    Ruangan yang bertanda (*) adalah wajib diisi.
6. Klik butang Hantar.

Cara membuat Aduan Online bagi Kerosakan Telefon Pejabat Setiausaha Kerajaan Pahang:
1. Klik pautan Aduan Kerosakan Online > Telefon Pejabat SUK Kerajaan pada Menu Utama di Laman Utama yang telah disediakan.
2. Masukkan No. Kad Pengenalan dengan betul.
3. Sekiranya No. Kad Pengenalan pengguna direkod di dalam Sistem e-Profil PSUK, maklumat pengguna akan dipaparkan.
4. Masukkan maklumat aduan di ruangan yang telah disediakan:
    (a) Nama
    (b) Jawatan
    (c) Bahagian
    (d) No. Telefon
    (e) Emel
    (f) Laporan Kerosakan
    (g) Lampiran
    Ruangan yang bertanda (*) adalah wajib diisi.
5. Klik butang Hantar.


Aduan akan terus direkod ke dalam sistem dan akan diambil tindakan oleh pegawai yang bertanggungjawab.

Jenis-jenis aduan yang boleh ditolak :
1. Aduan yang tidak betul
2. Aduan yang tidak berkaitan dengan kerosakan bangunan PSUK Pahang / rumah kerajaan / telefon PSUK Pahang
3. Aduan yang bukan di bawah seliaan PSUK Pahang
4. Permohonan baru bangunan PSUK Pahang / rumah kerajaan / telefon PSUK Pahang
5. Aduan yang bertentangan dengan dasar dan polisi keselamatan

Status aduan boleh disemak menerusi menu Semakan Status Aduan dari semasa ke semasa.

Muat turun [ Manual Pengguna ] untuk Pengadu di sini sebagai rujukan.

Kembali ke [ Laman Utama ]



PENAFIAN:
         Pihak Bahagian Teknologi Maklumat, Bahagian Khidmat Pengurusan, dan Kerajaan Negeri Pahang tidak bertanggungjawab ke atas sebarang kehilangan atau kerosakan yang diakibatkan oleh penggunaan maklumat yang dicapai daripada portal ini.

Sistem Ini Menggunakan Akses Sistem SSO
Hak Cipta Terpelihara © 2017 Bahagian Teknologi Maklumat Pejabat Setiausaha Kerajaan Pahang.
Paparan terbaik dengan menggunakan Internet Explorer 5.0 ke atas (1024 x 768 piksel)